حضور جناب پروفسور سیروس جاوید، بنیانگذار مدرسه عالی ورزش (دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی خوارزمی کنونی) و جمعی از اساتید پیشکسوت در دانشکده

 | تاریخ ارسال: 1397/1/19 | 
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی با هدف بازشناسی تاریخچه با ارزش این دانشکده به عنوان قدیمی ترین دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران اقدام به برگزاری جلسه سخنرانی جناب پروفسور سیروس جاوید، بنیانگذار مدرسه عالی ورزش نمود. در آستانه جشن صدمین سالگرد تاسیس دانشگاه خوارزمی، اولین موسسه آموزش عالی در ایران، جمعی از اساتید بازنشته، فارغ التحصیلان سالهای نخست تاسیس مدرسه عالی ورزش و همچنین اساتید و دانشجویان کنونی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی در این جلسه شرکت نمودند.


دکتر علیرضا الهی، ریاست محترم دانشکده، در ابتدا با تاکید بر اهمیت آگاهی از تاریخچه و فلسفه وجودی یک سازمان برای حرکت رو به ترقی آن، ضمن خوشامدگویی به حاضرین جلسه، از تشریف فرمایی آنها به خانه خودشان تشکر نمودند. همچنین ایشان ضمن تشکر از دکتر امیرتاش و پروفسور جاوید اعلام نمودند که در یکصدمین سالگرد تاسیس دانشگاه خوارزمی به کمک این عزیزان کتاب تاریخچه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی تهیه و چاپ خواهد گردید. 

در ادامه پروفسور سیروس جاوید، بنیانگذار مدرسه عالی ورزش در خصوص چگونگی تاسیس مدرسه عالی ورزش سخنرانی نمودند. ایشان بیان نمودند که به واسطه هدف بزرگ خود که تغییر ساختار ورزش ایران بود به مدت 15 سال در اقامت اولیه خود در آلمان به تحصیل پرداختند. تحصیلات ایشان لیسانس رشته اقتصاد و مدیریت، فوق لیسانس در رشته علوم تربیتی، فوق لیسانس در رشته ورزش از دانشگاه ورزش آلمان و دکتری در دانشکده های علوم تربیتی و دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه کلن بوده است. 

پروفسور سیروس جاوید در 1350 به ایران مراجعت نمودند و طرح تغییر ساختار ورزش ایران که هدف ایشان از برگشت به ایران بود را پیگیری نمودند. پیگیری های مجدانه ایشان همراه با ارائه طرح هایی از جمله طرح تاسیس مدرسه عالی ورزش، طرح تاسیس فدراسیون هاکی، طرح معاونت ورزشی در وزارت آموزش و پرورش و طرح رفرم ورزش دانشگاه ها از جمله اجباری نمودن 2 واحد درسی تربیت بدنی برای تمامی دانشجویان بود. پس از جلب موافقت مسئولین داخلی و گرفتن اختیارات لازم برای اجرای طرح، مذاکرات ایشان با کاردار سفارت آلمان برای ارائه طرح همکاری هایی در راستای تحکیم روابط فرهنگی انجام دادند که با آن موافقت  شد و منجر به کمک های کشور آلمان و به طور خاص دانشگاه ورزش کلن در خصوص تامین نیروی انسانی و کمک های مالی گردید. در چند سفر خود به اروپا مهندسین آلمانی را برای طراحی و اصلاح اماکن ورزشی موجود در امجدیه و ورزشگاه آزادی دعوت نمودند و همچنین فارغ التحصیلان ایرانی از جمله دکتر شهرستانی و آقای بهرامی در کشورهای مختلف را ترغیب به بازگشت به ایران و همکاری در این نهضت نمودند. با همکاری هیاتی از متخصصین سرفصل های دروس در چهار گروه آموزشی با الهام از دانشگاه ورزش کلن آلمان طراحی گردید و اساتیدی از اروپا (مجموعا 22 نفر) برای تدریس دعوت شدند. به دستور تیمسار حجت، آقای تیمسار شبستری به عنوان اولین رییس مدرسه عالی ورزش تعیین گردید. اولین دوره مدرسه عالی ورزش نیز در سال 1351 برگزار گردید. پروفسور جاوید در پایان سخنان خود از حضور مجدد در خانه خودشان ابراز خوشحالی و مسرت نمودند.

در ادامه دکتر علی محمد امیرتاش استاد بازنشسته و رییس سابق مدرسه عالی ورزش و دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی و همچنین پایه گذار ورزش هندبال در ایران نیز سخنرانی نمودند. ایشان تاریخچه مدرسه عالی ورزش را به دو بخش دوران تیمسار خسروانی و زمان تیمسار امجدی و تیمسار حجت تقسیم نمودند. به فرموده ایشان در سال 1339سازمان تربیت بدنی تعداد 20 نفر از استان های مختلف انتخاب کرده و برای تحصیل و وارد نمودن اطلاعات در خصوص ورزش به کشورهای مختلف اعزام شدند که ایشان هم که کارمند سازمان تربیت بدنی بودند جزو نفرات بورسیه اعزامی به فرانسه بودند. پس از بازگشت از تحصیل ریاست انستیتو تربیت بدنی را به عهده گرفتند. ایشان به توصیه تیمسار خسروانی به وزارت علوم معرفی شده و مجوز تاسیس یک مرکز آموزشی به نام ایشان صادر شد. آقای محمد تقی وصالی رییس فدراسیون ژیمناستیک به عنوان رییس این مرکز آموزشی و دکتر امیرتاش به سمت معاونت آموزشی تعیین شدند. با کمک دانشسرای عالی برنامه درسی و مقدمات پذیرش دانشجو انجام شده بود. پس از گذشت 6 ماه با آمدن تیمسار امجدی و برقراری ارتباط با تیم آلمانی با حضور پروفسور جاوید ادامه کار را در دست گرفتند که جزییات آن را خود ایشان ذکر کردند. پس از پروفسور جاوید، تیمسار شبستری به سمت معاونت آموزشی مدرسه عالی ورزش تعیین شدند و سال ها در این محل خدمت کردند.
در ادامه جلسه دکتر امیرتاش و حاضرین جلسه از خاطرات شیرین گذشته یاد کردند و همچنین افرادی که در سال های گذشته خدمات شایانی برای سطوح مختلف ورزش کشور کشیدند. دکتر امیرتاش ضمن تشکر از برگزاری جلسه و توجه مدیریت دانشکده به تاریخ و فلسفه وجودی آن، ابراز امیدواری نمودند که نسل جدید با شناخت و قدرشناسی از میراث ارزشمند به جا مانده از گذشتگان، آنها را حفظ نموده و بهبود ببخشند.  
در پایان این جلسه پروفسور عباس بهرام پیشکسوت و ریاست سابق دانشکده از بازخوانی تاریخ درخشان دانشکده ابراز خوشحالی نمودند و از پروفسور جاوید و حاضرین در جلسه تشکر کردند همچنین ابراز امیدواری کردند که اعضای خانواده دانشکده از تاریخ دانشکده به عنوان چراغ راه آینده روشن دانشکده استفاده نمایند. در نهایت فارغ التحصیلان سالهای نخست مدرسه عالی ورزش و همچنین اساتید و دانشجویان کنونی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی پس از پرسش و پاسخی کوتاه از زحمات پروفسور جاوید و دکتر امیرتاش قدردانی و تشکر نمودند و با این عزیزان عکس یادگاری گرفتند.  



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 5820 بار   |   دفعات چاپ: 1541 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر